
Delen
Parcours Art Nouveau



Beschrijving
Spa heeft verschillende gebouwen met specifieke kenmerken van de Art Nouveau-beweging: gebruik van gekleurde materialen en nieuwe materialen (ijzer, staal), onderzoek naar een decoratieve taal die zijn repertoire ontleent aan de plantaardige en organische wereld.
uit de plantaardige en organische wereld. Deze stijl ontwikkelde zich ook door sgraffito- of mozaïekpanelen, glas-in-loodramen, houtwerk, boogramen, kroonlijsten met grote overstekken en het spel van rondingen en tegenrondingen.
In sommige gebouwen van de rondleiding zijn Art Nouveau-elementen discreet geïntegreerd om meer klassieke of traditionele gevels te versieren. De uitdrukking Art Nouveau roept een bewuste breuk op met de 19e-eeuwse architectuur, die gehecht was aan historische en eclectische stijlen. De Art Nouveau streefde naar een rationele architectuur, maar bevrijd van conventionele regels. Deze nieuwe stijl vindt zijn oorsprong in de romantische perceptie van de natuur.
Wij nodigen u uit om onze kuurstad te ontdekken, de oorspronkelijke stad van de kuurtraditie die haar naam "Spa" gaf aan alle kuursteden ter wereld. Spa is stichtend lid van de Vereniging van Europese Historische Thermaalsteden en staat sinds juli 2021, samen met 10 andere Europese thermaalsteden, op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Het is precies dit erfgoed, gelinkt aan de Art Nouveau, dat we voorstellen te ontdekken langs deze route.
De rondwandeling begint bij het VVV-kantoor (rue du Marché 1A) en vanaf het begin ontdekt u twee prachtige huizen voor u.
Met de waardevolle medewerking - schrijven en illustreren - van mevrouw Martine MARCHAL, stichtend lid van SPA PATRIMOINE VZW.
BIBLIOGRAFIE
SCHILS, Marie-Christine, Fleurons de l'architecture Art nouveau
in Spa, in Histoire et Archéologie spadoise, Spa, Villa royale
Marie-Henriette nr. 76, 1993.
KRINS, Vanessa, Le patrimoine de Spa, carnets du patrimoine,
n°57, Stavelot 2009.
REGIO WALLONNE - AwaP, Inventaire du Patrimoine Culturel
Immobilier, 2017.
www.wallonie.be/patrimoine/ipic
*TEKST EN FOTO'S - SPA PATRIMOINE ASBL
Aanvullende informatie
Signalétique (NL)
Geen enkele bewegwijzering
Exporteren en delen
Technische informatie

IGN Kaart

Luchtfoto’s / IGN

Hellingkaart (IGN Kaart)

Kaart 1950 / IGN

Stafkaart (1820-1866)

Open Street Map
Startpunt
Dingen route info

RUE DU MARCHÉ / N°16-18
Op de hoek van de Rue Promenade de Quatre Heures werd dit huis, dat dateert uit het einde van de 18e eeuw, aan het begin van de 20e eeuw gerenoveerd door de gevel te bekleden met cement met decoratieve motieven geïnspireerd op de Art Nouveau: bloemen en andere golvende gestileerde plantenonderwerpen, langharige vrouwenhoofden. Formele diversiteit werd toegevoegd in de smeedijzeren balkonleuningen en armleuningen, eveneens met op de plantenwereld geïnspireerde motieven.

RUE DU MARCHÉ / N°20-26
De Luikse industrieel Victor COLLARD vroeg architect Gustave CHARLIER om hem in 1902 deze tweede woning in het centrum van Spa te laten bouwen. tweede woning in 1902 in het centrum van Spa. De rijke versiering van de gevel, in geglazuurde bakstenen, ontleent zijn motieven aan de plantenwereld. In het midden is een ijzeren zonnebloem aangebracht tussen de ramen van de bovenste verdiepingen. Onder de brede, holle, overhangende kroonlijst stellen keramische panelen bloeiende klaprozen voor. Rijke plantenmotieven sieren ook het gebogen ijzerwerk van de balkons en het boogvenster. Nieuwe mogelijkheden van smeedijzer worden gedemonstreerd. Alle gebogen raamkozijnen uit die tijd in een donkerder groene kleur zijn groene kleur zijn behouden. Op de begane grond, gebouwd van kalksteen, zijn de kapitelen aan weerszijden van de koetspoort en de etalage versierd met klimop en hagedisbladeren. Al deze materialen vormen samen een kleurrijk en decoratief geheel dat absoluut uniek is. De architectonische en artistieke kwaliteiten van dit gebouw werden officieel erkend door een classificatiebesluit bij een in 1989 afgegeven classificatiebesluit. Het beschermt niet alleen de gevel aan de straatzijde, maar ook het dak en de gevel aan de binnenplaatszijde, die eenvoudiger is, evenals het trappenhuis en het beschilderde plafond van een kamer op de eerste verdieping.

RUE PROMENADE DE QUATRE HEURES / N°6
Dit interessante huis werd aan het begin van de 20e eeuw gebouwd volgens de plannen van architect Marcel Hansen. Alle kenmerken van de Art Nouveau stijl zijn hier terug te vinden. De gevelbekleding geeft veel licht. Hij bestaat uit witte bakstenen die op de verdieping worden onderbroken door drie banden van grijze kalksteen. De hoge basis van zandsteen en kalksteenpuin wordt doorboord door een groot kelderraam met een golvende omlijsting. Het wordt beschermd door een mooi smeedijzeren traliewerk onder een mozaïekpaneel dat een rode bloemversiering vormt. Dit paneel, dat zeer modern is voor zijn tijd, bevindt zich ter hoogte van de voorbijgangers en draagt bij tot de polychromie van de gevel. Ook het schrijnwerk van de deur behoort tot de Art Nouveau stijl. Dat geldt ook voor het raam erboven, met zijn spitsboog in lichtblauwe bakstenen en zijn gedeeltelijk uitgewiste sgraffitopaneel. Sgraffito is een tekening die met een fijn beiteltje is ingesneden in een verse muurpleister die is aangebracht op een gekleurde stuclaag. De lijnen van de ingekraste tekening maken de figuren duidelijk leesbaar voor de toeschouwer. Deze techniek vereist een snelle uitvoering en grote handigheid. Rechts, op de eerste verdieping, wordt het boogvenster ondersteund door een drievoudige smeedijzeren console waarvan het ontwerp en de rondingen finesse en lichtheid suggereren. Onder de kroonlijst versieren panelen met sgraffito de halfronde bovenlichten. Al het oorspronkelijke houtwerk is bewaard gebleven, waarbij de grotere ramen zijn voorzien van gekleurd glas-in-lood. Het gebouw aan het einde van het plein, links, is het stadhuis van Spa. Ga terug naar het VVV-kantoor en sla rechtsaf de Rue du Marché in. de Rue du Marché in. Neem de Rue Royale en blijf op het rechter trottoir. Aan uw linkerkant ziet u het Casino en de Anciens Bains. De voormalige thermen van Spa maken sinds oktober 2016 deel uit van het uitzonderlijke erfgoed van Wallonië. De restauratiewerken zijn aan de gang en zullen plaats maken voor een luxehotel, met winkels, appartementen en parkeerplaatsen. U bevindt zich nu op het Koningsplein. Rechts ziet u het Parc de Sept-Heures en het Pavillon des Petits Jeux, waar nu een microbrouwerij is gevestigd: LA BOBELINE. Een ander uitzonderlijk erfgoed van Wallonië, de Galerie Léopold II, die u achter het paviljoen ziet, is een overdekte loopbrug die typisch is voor de watersteden van het einde van de 19e eeuw. Het verbindt dit paviljoen met het paviljoen Marie-Henriette (achter in het park), dat ook op de monumentenlijst staat. Bekijk nu het rode bakstenen gebouw aan de ingang van de Koningin Astridlaan.

AVENUE REINE ASTRID / N°1-3
Op de hoek van de Koningin Astridlaan en de Rue du Fourneau werd het gebouw aan het begin van de 20e eeuw opgetrokken volgens de plannen van architect Marcel HANSEN, die ook de plannen van talrijke Spadois-villa's tekende. Het gebouw is eclectisch van stijl en heeft enkele Art Nouveau architectonische elementen. Aan de kant van de Koningin Astridlaan versieren twee sgraffitopanelen de gevel met bloemendecoraties. Twee ramen met hoefijzerbogen, een aan de laanzijde en de andere aan de parkzijde, zijn ook representatief voor de Art Nouveau-beweging. De Art Nouveau liet zich steeds meer inspireren door andere stijlen, zoals de Moorse of Arabische, waarvan het exotisme de originaliteit versterkt. Op de Avenue Reine Astrid bevindt zich nog een juweeltje van Art Nouveau, maar deze villa ligt verder weg (ongeveer 1 km van het centrum van Spa, aan de linkerkant van de laan, in de richting van Theux). Wij raden u aan er met de auto heen te gaan.

AVENUE REINE ASTRID / N°144
"Villa Emma". Dit huis, gebouwd in 1855 en omgeven door een mooie tuin met lichtgroen geschilderde balustrades, biedt een Art Nouveau-decor dat werd aangebracht op initiatief van de moeder van de Luikse dichter Félix BERNARD. Horizontale banden van geglazuurde keramiek versierd met tulpen met kronkelende bladeren benadrukken de niveaus. Aan de linker gevel is een elegante veranda bevestigd. Kenmerkend voor de Art Nouveau stijl is dat keramiek bepaalde gevels gedeeltelijk of soms volledig bedekt. Deze tegels worden ofwel speciaal voor een gebouw gemaakt ofwel op gestandaardiseerde wijze geproduceerd, zodat ze kunnen worden gekozen en gemonteerd volgens de modellen in de catalogi van de ambachtelijke bedrijven die ze produceren. De toegangsdeur heeft interessant schrijnwerk met decoratieve smeedijzeren elementen. In het midden van de gevel wordt de door metalen consoles ondersteunde loggia omlijst door zuilen waar klimop omheen slingert. De opmerkelijke smeedijzeren armleuningen van de ramen op de verdieping getuigen van de kwaliteit van het ambachtswerk en de invloed van de plantenwereld in het Art Nouveau-ijzerwerk.

PLACE VERTE / N°44-46
De gevel van dit gebouw is bedekt met wit pleisterwerk met decoratieve elementen ontleend aan de Art Nouveau. Het meest opvallende kenmerk is de brede fries onder de kroonlijst met zijn fijne bloemrijke arabeskversiering. Dit motief siert ook de sluitsteen van de bovendorpels van de ramen op de eerste verdieping. Bloemen versieren ook de hoeken van de dorpels en de bovenste delen van de stootranden van elk venster. Op de bovendorpels van de ramen op de tweede verdieping is de sleutel versierd met vrouwelijke gezichten en guirlandes in reliëf.

PLACE VERTE / N°49-51
In het midden van het plein is dit gebouw bedekt met een sierpleister dat zeer discreet is beïnvloed door Art Nouveau: dunne horizontale banden in reliëf verbinden alle traveeën met elkaar. De traditionele florale decoratieve elementen zijn soms vermengd met meer Art Nouveau-achtige bijdragen. Het doel is de gebouwen te verfraaien en de stad een extra aantrekkingskracht te geven.

RUE DU VIADUC / N°1
Op de hoek van de rue de Barisart, een hoog flatgebouw dat wit geschilderd is, heeft veel decoratieve elementen in het Art Nouveau vocabulaire: panelen met bloemmotieven en gestileerde libellen onder de ramen op de bovenverdieping, bladversieringen op de pilasters tussen de traveeën op de benedenverdieping, fijn geprofileerde lijsten rond de ramen. De overhangende kroonlijst wordt ondersteund door kleine gesneden houten consoles. Op de hoek beschermt een smeedijzeren hekwerk een klein balkon dat uitkijkt over de twee straten.

RUE DE BARISART / N°25
Dicht bij het gebouw op de hoek van de Rue du Viaduc is een verrassend smalle woning bedekt met een homogene cementering geïnspireerd op de Art Nouveau. De natuur als vormprincipe is elegant geënsceneerd boven het colonnetvenster, waar sierlijke rondingen van stengels en lang, golvend gebladerte door elkaar lopen. De kroonlijst wordt ondersteund door vier kleine consoles, elk met een bloemknop en dicht gebladerte. Aan weerszijden van de sleutel tot het raam op de tweede verdieping suggereren kronkelende "zweepslag"-motieven dynamiek en beweging.

RUE DES ÉCOMINES / N°46
Deze wit geschilderde gevel heeft een mooie Art Nouveau sierpleister. Boven de ramen op de eerste verdieping beslaan de borstweringen drie panelen met ineengestrengelde en gebogen motieven. Elk raam op de verdiepingen is omgeven door een fraaie sierlijst en elke dorpel wordt benadrukt door een extra snavellijst, kenmerkend voor de stijl van die periode. De kroonlijst wordt ondersteund door kleine consoles met bladmotieven.Ga nu verder naar de Place des Ecoles, die u bereikt door rechtsaf te slaan en de straat op te lopen. Voor het beste uitzicht op deze prachtige huizengroep gaat u naar de parkeerplaats op het plein.

PLACE DES ÉCOLES / N°23
Het "Rayon de soleil" is de persoonlijke woning van de architect Arthur NOEL, gebouwd in 1908.Hier verwijzen de decoratieve elementen die de gevel sieren naar een geometrische Art Nouveau stijl. Opvallend is de opmerkelijke smeedijzeren balustrade van het balkon, waarvan de zijkanten een spel van rondingen en tegenrondingen bieden dat bijzonder representatief is voor de Art Nouveau-beweging. De originele kozijnen zijn nog aanwezig. Sommige ramen zijn versierd met glas-in-lood. Een smid kan het smeedijzer buigen tot vormen die doen denken aan de vloeiende vormen van de natuur. Aan het begin van de 20e eeuw bereikte dit ambacht een hoogtepunt in de behandeling van dit materiaal

PLACE DES ÉCOLES / N°31 - 33
"Les Marronniers" en "Les Papillons".Deze twee huizen met gele bakstenen gevels werden gebouwd in 1905. Hun namen doen denken aan de natuur, een onderwerp dat door de Art Nouveau-beweging werd gewaardeerd. Boven elke toegangsdeur en de ramen op de tweede verdieping personaliseren sgraffitopanelen elk van de twee huizen: versieringen van kastanjebladeren en bloemen op nummer 31, bloemmotieven en vlinders op nummer 33. Prachtige kronkelende smeedijzeren ankers, een andere verwijzing naar de Art Nouveau, sieren de twee gevels. Alle oorspronkelijke ramen zijn bewaard gebleven. Op nr. 31 geven de twee grote linkertraveeën op de verdiepingen elk toegang tot een balkon met een smeedijzeren balustrade. Bij nr. 33 werd in 1914 een boogvenster toegevoegd op de plaats van het balkon op de eerste verdieping. De glas-in-loodramen stellen vlinders voor. De overhangende kroonlijsten worden ondersteund door fraai gesneden houten consoles.

PLACE DES ÉCOLES / N°35
Het gebouw heeft twee decoratieve panelen en een mooie op de Art Nouveau geïnspireerde kroonlijst. De gevel wordt geanimeerd door horizontale banden van witte bakstenen die contrasteren met de rode bakstenen van de gevel. Polychromie is een uiterst belangrijk element in de Art Nouveau-architectuur. Het wordt geleverd door de verscheidenheid aan materialen en decoratieve panelen. Loop nu naar de top van de Place des Ecoles en sla linksaf. De bovenkant van het plein wordt omsloten door een klein groepje huizen, waarvan één met Art Nouveau-elementen.

PLACE DES ÉCOLES / N°18
"Villa Mon Rêve". Deze villa werd gebouwd in 1899 naar de plannen van de architect Emile PETIT. Een decoratief pleisterwerk bedekt de gevel. De balustrade van het balkon is een prachtig smeedwerk, bijzonder Art Nouveau getint. Verlaat de Place des Ecoles en ga de straat uit. Onderaan het plein gaat u rechtsaf de Rue des Capucins in. Aan het einde van de straat komt u op de Place Achille Salée. Als u een beetje moe bent, slaat u linksaf en vindt u het VVV-kantoor in de Rue Dr Henri Schaltin, links van de Romaans-Romeinse kerk Saint Remacle. Deze werd gebouwd in 1885 en weerspiegelt de welvaart van Spa aan het eind van de 19e eeuw. De meer volhardende bezoekers gaan naar rechts en lopen de rue du Waux-Hall op, die vervolgens overgaat in de rue de la Géronstère. Hun inspanning wordt beloond met de laatste twee huizen van de "Art Nouveau" route en het prestigieuze gebouw Waux-Hall. Dit voormalige "huis van spelen en vergaderingen" dateert uit 1770 en zou het oudste nog bestaande casino van Europa zijn. U ziet dit enorme lichtroze gebouw aan uw linkerhand, na ongeveer tien minuten lopen. Dit in 1936 geklasseerde gebouw staat sinds 1993 op de lijst van uitzonderlijk erfgoed en sinds 1999 op die van het Waals Erfgoedinstituut.

RUE DE LA GÉRONSTÈRE / N°14
De voorgevel van dit kleine traditionele huis is bedekt met sierpleister van Art Nouveau-inspiratie. Panelen met gestileerde plantenmotieven tussen de ramen en bloemen in reliëf onder de kroonlijst zijn allemaal elementen die zijn ontleend aan de stijl die aan het begin van de 20e eeuw in de mode was. De ramen, deuren en decoratieve panelen worden verder versterkt door gebogen en kronkelende lijsten in reliëf op de gehele gevel.

RUE DE LA GÉRONSTÈRE / N°24
Deze traditionele gevel is verfraaid met een zorgvuldige decoratieve bewerking van gestileerde plantenmotieven en vrouwelijke gezichten in reliëf op de bovendorpels van de ramen. Het golvende haar onderstreept de rondingen van de bovendorpels van de ramen op de eerste verdieping. Lange vrouwelijke haren en plantenmotieven zijn gebruikelijk in de Art Nouveau en vormen een voorwendsel voor golvende rondingen. Dit is het einde van de " Art nouveau " rondleiding die u 17 schatten van het erfgoed van onze thermale stad liet ontdekken, kandidaat voor een inschrijving op de lijst van het UNESCO werelderfgoed met de " Grote Europese watersteden ". Wij hopen dat u de rijkdom van deze artistieke stroming heeft kunnen waarderen en dat u een echte slag om de arm heeft gehouden bij het bewonderen van enkele gevels.